Katsastettu vene lisää turvallisuutta vesilläliikkumiseen

SuNS tarjoaa jäsenilleen veneiden katsastuspalvelun. Katsastus jaetaan runkokatsastukseen ja vuosikatsastukseen: Runkokatsastus tehdään joka viides vuosi, sekä silloin, kun vene on vaihtanut omistajaa tai rekisteröintiseuraa, tai jos vene on vaurioitunut. Runkokatsastus tehdään aina veneen ollessa ylösnostettuna. Vuosikatsastus tehdään joka vuosi veneen ollessa purjehdusvalmiina, jolloin tarkastetaan turvallisuuteen vaikuttavat varusteet ja laitteet.

Vuoden 2017 vuosikatsastuspäivämäärät:

ke 17.5./ ma 22.5./ to 8.6./ to 15.6. alkaen kello 18:00

Mikäli et pääse katsastamaan venettä ilmoitettuina päivinä, voi katsastajien kanssa sopia erillisen ajankohdan. Katsastus ilmoitettuina päivinä on jäsenille maksuton, erillisenä ajankohtana tehdystä katsastuksesta seura perii korvauksen.

Jäsenen tulee varautua katsastukseen hankkimalla kaikki tarvittavat varusteet etukäteen veneeseen ja asettelemalla ne selkeästi esille. Veneen katsastusluokkakohtaiset varustelistat löydät liitteenä. Jos et tiedä mihin katsastusluokkaan vene tulisi merkitä, voit kysyä neuvoa katsastajilta.

Kahden ensimmäisen vuosikatsastusillan aikan on satamassa käsisammuttimien tarkastaja. Tarkastaja tarkastaa tällöin veloituksetta seuran veneiden sammuttimet (katsastusluokan mukainen määrä). Lisäksi voit tuoda muita sammuttimia tarkastettavaksi. Näistä tarkastuksista tarkastaja perii maksun käteisenä (kortit ei käy).

Seuran vastuullinen Katsastuspäällikkö on Jari Nousiainen.

Lisätietoa katsastusluokista ja katsastusvarusteista Suomen Purjehdus- ja veneilyliiton sivulta.

Usein kysyttyä ja muuta katsastusinfoa:

SAMMUTIN:
– Katsastus keskeytetään aina, jos veneestä puuttuu asianmukaisesti tarkastettu sammutin.

RIB-VENEET
Näiden veneiden varaosia tarkastettaessa on huomioitava venetyypin aiheuttamat vaateet:
– täyttöpumppu
– varatulpat kellukkeisiin
– paikkaustarvikkeet

PAUKKULIIVIT
– vuotuinen tarkastus
– täyteen puhallus / tiiveyden tarkastus vuorokauden ajan
– täyttöpatruunan punnitus
– automaattilaukaisulaitteen tarkastus
– merkintä suoritetusta huollosta
– varaosat kullekin liiville

KATSASTUSTARRAN PAIKKA
– Tarran paikka on paapuurin (vasemman) puolella ohjaamon tai kajuutan kyljessä, hyvin nähtävissä veneen kulkiessa.

DIESEL-BAKTEERI
Mitään lopullista selvyyttä dieselbakteerin aiheuttajaksi ei ole saatu selville. Sinänsä ilmiö, joka ei ole mikään uusi, korostuu veneissä. Selvää on että vesi polttoaineen kanssa yhdessä ilmiötä selvästi pahentaa. Vettä polttoaineeseen tulee tankattaessa vettä sisältävää polttoainetta tai veneen säiliön huohotusputken väärästä rakenteesta johtuen.
Koko polttoainejärjestelmän tarkastaminen ja puhdistaminen on pulman hoitamisen keskeinen toi-menpide. Pelkkä säiliön pohjan puhdistaminen ei riitä, seinämät, putkisto, suodatinkotelot, venttiilit eli kaikki polttoaineen kosketuksissa olevat osat tulee puhdistaa.
Suotimia tulee varata veneeseen useampi sarja. Lisäaineella saatetaan saada pöpö kuolemaan. Tästäkin aiheutuu järjestelmään sakkautumista, joka tukkii suotimia.
Veneen polttoainesäiliössä tulee olla riittävän suuri tarkistusluukku huoltotoimenpiteitä varten.

KULKUVALOT
Oikeat hyväksytyt kulkuvalot aluksen koon mukaan. Trafin sivuilla on lista hyväksytyistä. (www.trafi.fi/haku?search=merkkilyhdyt)

HÄTÄMERKINANTOVÄLINEET
Hätämerkinantovälineisiin on tehty muutoksia kaudelle 2017. Painopiste siirtyy elektronisiin välineisiin.
Tässä uudet vaatimukset:
1-LUOKKA:
– VHF-DSC, kiinteästi asennettu
– EPIRB (Huom!: Radiolupa ja Akun päiväys)
– Matkapuhelin, säänkestävästi suojattuna
– 1 kpl led-soihtu varaparistoineen
– 2 kpl oranssisavuja
tai
– VHF, kiinteästi asennettu (suositellaan DSC-toiminnolla)
– 4 kpl punaisia laskuvarjoraketteja, (valopistooli korvaa enintään 2 laskuvarjorakettia)
– 4 kpl punasoihtuja tai 1kpl led-soihtu varaparistoineen ja 2 kpl punasoihtuja
– 2 kpl oranssisavuja
2-LUOKKA:
– VHF-DSC, kiinteästi asennettu
– Matkapuhelin, säänkestävästi suojattuna
– 1kpl led-soihtu varaparistoineen tai 4kpl punasoihtuja
– Suositellaan lisäksi: EPIRB, 4 kpl punaisia laskuvarjoraketteja, 2 kpl oranssisavuja
tai
– VHF, kiinteästi asennettu (suositellaan DSC-toiminnolla)
– 4 kpl punaisia laskuvarjoraketteja (valopistooli korvaa enintään 2 laskuvarjorakettia)
– 4 kpl punasoihtuja, tai 1kpl led-soihtu varaparistoineen ja 2 kpl punasoihtuja
– Suositellaan lisäksi: EPIRB, 4 kpl punaisia laskuvarjoraketteja, 2 kpl oranssisavuja
3-LUOKKA:
– Matkapuhelin, säänkestävästi suojattuna
– Ulkosaaristossa suositellaan: kiinteästi asennettu VHF-DSC (Radiolupa !)
– 1 kpl led-soihtu varaparistoineen (vaihtoehtoisesti 2 kpl punasoihtuja)
– Suositellaan lisäksi: 2 kpl punaisia laskuvarjoraketteja sekä 2 kpl punasoihtuja
tai
– 2 kpl punaisia laskuvarjoraketteja
– 2 kpl punasoihtuja (vaihtoehtoisesti led-soihtu varaparistoineen)
– Suositellaan lisäksi: matkapuhelin, säänkestävästi suojattuna ja VHF.
tai
– 4 kpl punasoihtuja, joista 2 voidaan korvata led-soihdulle varaparistoineen
– Suositellaan lisäksi: matkapuhelin, säänkestävästi suojattuna ja VHF.
4-LUOKKA:
– Suositellaan matkapuhelin, säänkestävästi suojattuna ja saaristossa 2 punasoihtua tai 1 led-hätämerkinantoväline.

2017 päivitys: Pyroteknistenpyroteknisten hätäilmoitusvälineiden kelpoisuusajan tulee olla valmistajan merkinnän mukaan voimassa katsastushetkellä.

HUOM: Valopistoolin 300 m korkeuteen leimatuilla ammuksilla voidaan korvata enintään 2 kpl laskuvarjoraketteja. Valopistoolille tarvitaan hallussapitolupa.

KATSASTUSLUOKAT:
Veneet katsastetaan niiden rakenteen, varustuksen ja urjehdusalueen mukaan seuraaviin luokkiin:
Katsastusluokka 1: Avomeri
Avomeriolosuhteisiin rakenteeltaan ja kunnoltaan soveltuvat veneet, jotka pystyvät olemaan tarvittavan omavaraisia. Purjehdusalue kattaa Itämeren lahtineen, Pohjanmeren, Ruotsin, Norjan ja Kuolan niemimaan rannikot, Brittein saaret, Biskajan, Espanjan ja Portugalin rannikon sekä Välimeren (= Euroopan rannikkovedet ja Välimeri).
Purjeveneet
Veneet on tarkoitettu avomeriolosuhteisiin pitkille matkoille.
Veneen tulee kestää ylimurtuvat aallot ja oltava itseoikaiseva suuristakin kallistumista monirunkoveneitä lukuun ottamatta. Rungon, kannen ja kajuutan on aukkoineen ja luukkuineen oltava riittävän vesitiivis kokonaisuus. Kulkuaukko avotilasta kajuuttaan tulee voida sulkea pääkannen tasolta, ja kaikki luukut on kiinnitettävä siten, että ne pysyvät kiinni veneessä mahdollisessa kaatumistilanteessakin. Kaikki aukot täytyy pystyä tarvittaessa sulkemaan. Istuinkaukalon tulee olla nopeasti itsetyhjentyvä.
Katsastusluokka 2: Rannikko
Meriolosuhteisiin rannikon läheisyydessä rakenteeltaan ja kunnoltaan soveltuvat veneet, jotka pystyvät olemaan tarvittavan omavaraisia. Purjehdusalue kattaa Perämeren ja Suomenlahden, suotuisissa olosuhteissa Pohjois-Itämeren Hanko-Gotlanti –linjan länsipuolella, sekä Etelä-Itämeren linjan Öölanti-Bornholm-Rügen länsipuolella.
Purjeveneet
Veneet on tarkoitettu meriolosuhteisiin rannikkojen läheisyydessä. Veneen on oltava itseoikaiseva monirunkoveneitä lukuun ottamatta, ja kohtuullisen vesitiivis. Kulkuaukko kajuutasta avotilaan pitää voida sulkea pääkannen tasolta roisketiiviisti. Ilma- ja muut aukot on sijoitettava suojaiseen paikkaan ja niissä on oltava vesiloukut. Istuinkaukalon tulee olla nopeasti itsetyhjentyvä.
Katsastusluokka 3: Saaristo
Saaristoon ja sisävesille rakenteeltaan ja kunnoltaan soveltuvat veneet. Purjehdusalue kattaa Suomen rannikot, järvet, Ahvenanmeren, Suomenlahden perukan Viipurinlahdelle ja Saimaan kanavan, sekä suotuisissa olosuhteissa Merenkurkun ja välin Helsinki-Tallinna.
Purjeveneet
Veneet on tarkoitettu saaristo-olosuhteisiin ja sisävesistöihin. Veneen rakenteiden pitää olla siten toteutettu, ettei niistä aiheudu veneen uppoamisvaaraa. Istuinkaukalon ei tarvitse olla itsetyhjentyvä, mutta se on suositeltavaa.
Katsastusluokka 4: Suojaiset vesialueet
Suojaisille vesialueille rakenteeltaan ja kunnoltaan soveltuvat veneet, sekä valvotuissa olosuhteissa tapahtuvien purjehdustapahtumien veneet.
Purjeveneet
Veneet on tarkoitettu suojaisille vesialueille tai veneilytapahtumiin, esim. ratapurjehduskilpailuihin, joissa on jatkuva valvonta ja pelastusvalmius.

SPEK veneenpaloturvallisuus tiedote – kannattaa lukea !

Meri-VHF radion DSC:n testaus ohje – kannattaa lukea ja testata !

Comments are closed.